Menu

IKLAN


Sebaik kaki melangkah masuk ke dalam Omm Café, pelanggan seolah-olah dibawa ke zaman 70-an apabila melihat dekorasi kafe ini yang dihiasi barangan antik dan klasik.

Terletak di Jalan Sultan Iskandar Shah di tengah-tengah pusat bandaraya Ipoh, dekorasi dalaman kafe ini ternyata berbeza dengan kafe-kafe hipster lain yang lebih menggunakan konsep urban kontemporari.

Azman Omm
Pemilik Omm Café, Azman Omm berkata, beliau terfikir untuk memulakan perniagaan kafe selepas melihat wujudnya banyak kafe lain yang menggunakan konsep kontemporari. Namun begitu, beliau mencari kelainan untuk menjadikan kafenya unik berbanding kafe yang lain.

“Saya buat konsep saya sendiri iaitu konsep barangan lama dan antik. Kerusi, meja, jam dan sebagainya semuanya barang-barang lama dan tidak ada yang sama. Semuanya berlainan.

“Semua barang-barang ini adalah daripada koleksi saya. Ada juga kawan-kawan bagi dan ada yang saya beli sendiri. Tujuan saya beli barangan antik ini bukanlah untuk kafe, tetapi sekadar untuk simpanan saya,” katanya.

Kakitangan Omm Cafe bersedia melayani pelanggan yang hadir
Azman berkata, tujuan beliau membuka perniagaan café ini adalah sekadar untuk memuaskan diri dan pelanggan.

“Kita tidak memfokuskan kepada untung semata-mata. Tetapi saya lebih kepada kepuasan diri dan pelanggan. Pelanggan dapat servis dan makanan yang baik, dan saya dapat beri kepuasan kepada pelanggan,” ujarnya.
Omm Cafe dihiasi dengan barangan antik dan klasik
Menurut ahli perniagaan yang berusia 46 tahun itu lagi, Omm Café mula beroperasi pada awal Februari lalu.

“Nama Omm Café dipilih kerana Omm itu adalah bapa saya. Saya juga lebih dikenali sebagai Omm berbanding Azman,”jelasnya.

Tambahnya, kafe miliknya menawarkan pelbagai jenis hidangan bersesuaian dengan citarasa pelanggan.

“Menu yang kita tawarkan di Omm Café adalah seperti Western Food, Eastern Food dan juga Middle East dan semuanya adalah a la carte.

“ Contoh makanan Middle East adalah Nasi Arab yang mana kita mengikut citarasa Melayu. Nasi Arab kita hanya sediakan pada Jumaat, Sabtu dan Ahad sahaja,”ujarnya.



Bapa kepada empat orang anak itu berkata lagi, apa yang membezakan Omm Café dan kafe-kafe hipster yang lain di Ipoh adalah Choong Fun.

“Apa yang membezakan Omm Café dan kafe-kafe lain adalah makanan istimewa kita iaitu Choong Fun. Memang setiap kali pelanggan datang ke sini, itu yang mereka cari.

Choong Fun, hidangan istimewa di Omm Cafe.
“Choong Fun ialah makanan Cina dan kita halalkan makanan itu. Kita menggunakan rencah ayam sebagai pengganti kepada rencah asli,”ujarnya.

Tambahnya lagi, tidak ramai tukang masak Melayu pandai memasak Choong Fun. Azman berkata, ada di antara pelanggannya yang berbangsa Cina memuji keenakan Choong Fun di Omm Café.

“Ada pelanggan saya yang berbangsa Cina terkejut apabila mereka rasa Choong Fun di sini. Mereka cakap, ianya setanding dengan Choong Fun yang dimasak oleh tukang masak Cina. Memang resepinya kita ambil daripada orang Cina.

Bercerita tentang lokasi kedainya yang terletak di tengah bandaraya Ipoh, Azman berkata, kafenya tetap mendapat sambutan yang menggalakkan. 

Meskipun susah untuk mencari tempat letak kereta, tetapi kafenya tetap mendapat sambutan daripada pengunjung Gerbang Malam.


Azman turut berkata, untuk jangka masa panjang, beliau bercadang untuk memiliki sebuah bangunan dua tingkat untuk kafenya.

“Saya berminat untuk memiliki bangunan dua tingkat untuk Omm Café dimana di tingkat bawah ialah ruang makan berhawa dingin, dan ruang atas pada keadaan yang lebih santai. Tetapi buat masa sekarang, saya tidak jumpa tempat yang sesuai,”ujarnya.

Promosi di Omm Cafe bermula dari 24 November ini sehingga 6 Disember 2015
Omm Café turut menawarkan promosi sempena cuti sekolah yang baru bermula dengan menawarkan harga hanya RM10 untuk Chicken Chop/Fish and Chip dan didatangkan sekali dengan minuman dan pencuci mulut bermula dari 24 November hingga 6 Disember hadapan.

Omm Cafe beroperasi dari jam 5 petang hingga 12 malam dan dibuka setiap hari kecuali Isnin.


0 Comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.

 
Top